28. 5. 2025 / 14:00
OŠKS
Jak učit dnešní děti pro svět, který ještě neexistuje?
To byla hlavní otázka jedinečného workshopu, který proběhl v rámci spolupráce s Místním akčním plánem rozvoje vzdělávání v Pardubicích. Setkání určené ředitelům a ředitelkám škol přineslo nejen inspiraci, ale i konkrétní nástroje, jak se připravit na rychle se měnící vzdělávací i pracovní svět.
A nebylo to setkání ledajaké – hlavní facilitátorkou byla známá marketingová expertka a popularizátorka trendů Pavlína Louženská, která se zaměřuje na inovace, budoucnost práce a generační změny. Spolu s ní workshop vedla Andrea Hurychová, zkušená odbornice na digitální vzdělávání a strategickou komunikaci.
Tři silné bloky, tři různé pohledy – ale jeden společný cíl: připravit děti na svět zítřka
Workshop byl rozdělen do tří tematických částí, které spolu vytvářely ucelený obraz toho, co nás (a hlavně naše děti) čeká:
Generace Z, Alpha, Beta – a jak na ně
Dnešní děti nejsou jen „jiné“. Ony žijí v úplně jiném světě. V části věnované generačním rozdílům se účastníci ponořili do světa dnešní mládeže – jejích hodnot, očekávání i způsobu komunikace. Co fungovalo na mileniály, dnes už neplatí. Digitální nativita, potřeba smyslu, okamžitá zpětná vazba – to všechno formuje způsob, jak se učí a co od školy očekávají.
Budoucnost vzdělávání – trend nebo nutnost?
Zavádět změny ve školství není jednoduché. Ale jak zaznělo během workshopu: Změna už dávno probíhá. Otázka je jen, jestli ji zvládneme řídit, nebo ji necháme, aby nás převálcovala.
Účastníci se seznámili s trendy jako personalizované učení, využití AI ve výuce, důraz na měkké dovednosti nebo nové role učitele jako mentora a průvodce.
Práce budoucnosti – co budou děti jednou skutečně potřebovat?
Škola má děti připravit na život. Ale jaký život je vlastně čeká?
Jedno je jisté – nebude to svět, jaký známe dnes. Už teď mizí některé profese, které ještě před pár lety vypadaly neotřesitelně. Pracovní trh za 10–20 let bude dramaticky jiný. Jaká profese dnes ještě ani neexistuje, ale za chvíli bude běžná? A co všechno by si měl ze školy odnést dnešní žák, aby se v takovém světě neztratil?
Umělá inteligence přebírá rutinní úkoly, flexibilita, kreativita a adaptabilita se stávají hlavními měnami pracovního trhu. Děti budou možná během života vystřídat několik profesí – a možná i několik různých oblastí. Práce bude čím dál častěji probíhat online, hybridně nebo v globálních týmech
Diskuze se točila kolem otázky, kterou by si měl dnes položit každý pedagog:
„Připravujeme děti na známky, nebo na život?“
Budoucnost práce si žádá měkké dovednosti, podnikavost, schopnost učit se novým věcem a hlavně přemýšlet jinak. Škola jako příprava na život už nemůže být jen o učivu – musí být hlavně o schopnosti obstát v měnícím se světě.
Setkání se neneslo jen v duchu teorie – bylo plné sdílení zkušeností, interaktivních cvičení a konkrétních nápadů, jak inovace zavádět už teď – v běžném provozu škol.
Děkujeme! Poděkování patří nejen skvělým facilitátorkám, ale také všem zapojeným ředitelům a ředitelkám, kteří si udělali čas a mají odvahu přemýšlet o školství jinak. Workshop proběhl v rámci Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání v ORP Pardubice, který dlouhodobě podporuje rozvoj moderních kompetencí ve školách.